I.L.Y~~~16

Thursday 8 March 2012


Penat selepas beberapa jam berada dalam kapal terbang untuk sampai ke Indonesia. Tiba-tiba sahaja dia mesti menghadiri mesyuarat dengan pelanggan di sini. Sempat dia memberitahu Nia Marsheela tentang keberangkatannya ke Indonesia kerana ada mesyuarat  penting. Esok pagi-pagi lagi dia akan berjumpa dengan beberapa orang dari Syarikat Bayu Bestari. Dia berkira-kira mahu keluar bersiar-siar di sekitar ibu negeri Indonesia.
                Mungkin dia juga boleh shopping barang-barang hantaran di sini. Dia tersenyum sendiri.
Tak kurang hebat dengan para pelancong yang melancong di sana. Ramai sungguh. Walaupun Indonesia adalah negeri yang padat dengan penduduk, namun terdapat juga beberapa tempat yang menarik yang boleh di kunjungi. Barang-barangnya juga lebih berkualiti. Kebanyakan penduduk di sini kreatif dalam menghasilkan kraftangan.
                Hakimi mengeluarkan telefon bimbit dari dalam poket seluar. Mendail nombor telefon Nia Marsheela. “Sayang, barang apa yang nak abang belikan?”
                “Amboi, tak tahu nak bagi salam ke cik abang?” Sindir Nia Marsheela.
                “ Assalamualaikum, puteriku Nia Marsheela.” Hakimi gelak.
                “Waalaikummusalam, puteraku Hakimi Isqandar.”
                “Wah....sweetnya my dear called me putera.” Gurau Hakimi.
                “ Ok, tak suka ya.”
                “ Who say, sayang. Abang suka. Macam mana hari ini? Okay tak jalan-jalan sana? Ada orang kacau sayang tak? Jangan nakal, ya.” Hakimi gelak lagi.
                “ Don’t worry la. My heart only for you. Trust me. Indonesia pulak apa cerita?”
                “ Okay saja, abang keluar jalan-jalan. Erm, Cuma nak Tanya sayang ada barang yang sayang nak pesan ke untuk hantaran kita nanti?”
                “ Tak payah la, hantaran untuk awak biar Nia beli sendiri. Apa yang awak nak bagi saya, saya tak kisah. Terima dengan rela hati.” Ujar Nia manja.
                “ tak apa, alang-alang abang dah ada dekat sini. Abang beli la apa yang patut. Abang cari serba sedikit la. Nanti, bila abang dah balik Malaysia kita keluar lagi cari apa yang tak cukup. Sayang tak payah la beli apa-apa lagi, ye?” Ujar Hakimi lembut. Betapa dia menyayangi Nia Marsheela.
                “Yela-yela. Awak jaga diri kat tempat orang. Em, jangan bimbang saya kat sini. Lagipun, bukan lama saya bercuti kat sini. Besok saya dah nak balik Kuala Lumpur.” Ujar Nia di hujung talian.
                Kedengaran suara Hakimi mengeluh. “ iye, abang tahu. Sayang hati-hati. Abang nak sayang sampai di Kuala Lumpur seperti mana sayang pergi ke sana sebelum bercuti. Jaga diri. Abang akan tetap sayang dan cinta pada Nia Marsheela seorang saja,tahu?” kedengaran suaranya agak bimbang.
                Nia Marsheela gelak di hujung talian. “ Doakan keselamatan Nia dan keluarga, ye?”
                Hakimi sudah agak resah. Hatinya tiba-tiba tidak enak. Dia cuba buang fikiran yang bukan-bukan. Sempat dia mengucapkan I love you pada Nia Marsheela sebelum memutuskan talian.
                Hakimi berjalan sendirian di kota Jakarta. Fikirannya masih pada Nia Marsheela. di letakkan telapak tangan pada dadanya. Terasa jantungnya berdegup kencang. Hanya Nia Marsheela dalam fikirannya. Dia cuba untuk tidak memikirkan hal yang bukan-bukan.
                Usai membeli apa yang patut, dia berkira-kira mahu pulang ke hotel. Dia sengaja berjalan kaki untuk menikmati keindahan kota Jakarta yang sesak. Di sana pelbagai gaya, ragam manusia dapat di lihat. Namun, dalam kesesakan itu juga dia perlu berhati-hati kerana Bandar Jakarta terkenal dengan kaki pencopet.
                Sedang dia berjalan, dia terlanggar seorang lelaki tua. Dia memohon maaf atas kemalangan kecil itu. Lelaki tua yang bertongkat kayu dan berpakaian buruk itu hanya tersenyum. ‘pengemis agaknya’ Gerutunya dalam hati. Hakimi menyeluk saku. Di keluarkan dompet dan mengambil duet berisi tiga ratus ribu rupiah. Lalu orang tua itu menahannya.
                “ Simpan kembali duit kamu, orang muda. Aku bukanlah pengemis seperti yang kamu fikirkan.” Ujar lelaki tua itu.
                Hakimi terdiam. “ Maafkan saya, pak cik.”
                “ Enggak apa-apa. Kiranya kamu bukan orang Indonesia. Dari Malaysia ya kamu?” Soal lelaki tua. Hakimi mengangguk.
                “ Kenapa fikiran kamu tiada bersama kamu? Kamu resah sekali kelihatannya.” Lelaki tua itu mengagak.
                Hakimi terasa tidak enak. Macam mana lelaki tua ini mampu membaca fikirannya. Dia mengerutkan dahi.
                “ Pak Cik, bisa membaca fikiran saya?” Ujarnya.
                Lelaki tua itu mengangguk. “ Usah di fikirin yang bukan-bukan. Om bukan orang yang jahat seperti kamu fikir. Sepertinya kamu, memikirkan orang yang jauh,ya.”
                Hakimi terpegun. Dia memandang ke dalam anak  mata lelaki tua itu. “ macam mana....” Hakimi tidak menghabiskan kata-katanya.
                “ Berdoa sajalah, semoga TUHAN melindungi mereka. Jodoh kamu dengan orang yang berada di hati dan fikiran kamu sekarang sangat kuat. Berdoalah, jangan kamu berhenti berdoa kepada mereka.” Ujar lelaki tua itu.
                “ Kenapa pak cik cakap macam tu?” Hakimi pelik. Macam mana lelaki itu dapat membaca fikirannya. Dan bagaimana lelaki tua itu tahu tentang gadis yang berada di hatinya. Dia menggaru kepala yang tidak gatal.
                “ Kamu bisa hidup bersamanya jika di izinkan TUHAN dan berpisah juga dengan izin ALLAH s.w.t.” senyuman tidak lekang dari bibir lelaki tua itu.
                “ pak cik, kenapa dapat tahu apa yang berada dalam fikiran saya?” Ujar Hakimi pelik.
                “ Om di anugerahkan sedikit keistimewaan. Enggak semua bisa om bacain, tapi, bila saja om lihat wajah kamu om bisa baca apa di fikiran mu. Om enggak bohong. Bisa aja om bilang semua, tapi sebaiknya om enggak mahu kamu lihat kamu enggak keruan.” Ujar lelaki tua sambil berlalu.
                Hakimi terdiam. Apa maksud lelaki tua tadi. Dia resah. Dia memalingkan badan tiga ratus enam puluh darjah, dia mencari-carikelibat lelaki tua tadi. Orang yang terlalu ramai di tepi jalan menyukarkan matanya menangkap tubuh lelaki tua tadi. Dalam keadaan bingung Hakimi berjalan pulang ke hotel penginapannya.
                Satu malam Hakimi menunggu mesej dari Nia Marsheela, tetapi hampa. Dia cuba telefon beberapa kali namun tiada jawapan. Bimbang menyelubungi diri. Bimbang sesuatu yang buruk akan berlaku pada Nia Marsheela. Dia berdoa dalam hati. Jantungnya terasa begitu sesak. Di tekan dada dengan telapak tangan. Laju jantungnya. Fikirannya bercelaru. Cuba menelefon ayah Nia Marsheela juga tiada jawapan. Hakimi mundar – mandir di bilik hotel.
                Udara sejuk dek kerana air-cond menusuk ke tulang. Mata juga tidak mengantuk walaupun badan terasa penat. Hakimi melihat jam di dinding. Sudah hampir waktu subuh. Dia mencapai tuala untuk membersihkan diri dan menunaikan kewajipannya sebagai seorang Islam.

0 comments:

Post a Comment