I.L.Y~~~17

Tuesday 13 March 2012


Hakimi mengusap lembut tangan Nia Marsheela, lalu di bawa tangan  itu ke bibirnya. Dia mencium berulang kali. Sudah seminggu Nia terlantar di hospital, Farhan sudah beransur pulih setelah terlibat dalam kecelakaan jalan raya yang meragut nyawa kedua orang tuanya serta Noh dan adik bongsunya. Hakimi yang ketika itu berada di Indonesia bergegas pulang ke Malaysia setelah mendapat berita itu dari setiausahanya. Apa yang berada di fikirannya ketika itu hanyalah Nia Marsheela. Semua mesyuarat yang sepatutnya di hadiri, di batalkan.
                Melihatkan keadaan Nia Marsheela, membuatkan Hakimi sedih. Terlukanya hatinya sepertimana dia kehilangan ibunya beberapa tahun lalu. Dia tak akan tinggalkan Nia Marsheela sendiri. Sepanjang masa dia menemani Nia Marsheela. Dia tak mahu perkara sama berulang kembali sepertimana dia tinggalkan ibunya kerana ada mesyuarat penting yang harus dia ikuti, dan kerana itulah dia tidak dapat bersama ibunya di masa terakhir ibunya menghembuskan nafas.
                “ Nia....jangan tinggalkan abang, please. I am begging you. Don’t leave me alone.” Matanya berkaca. Dia menunduk. Airmatanya jatuh perlahan di atas tangan Nia Marsheela.Sendu kecil kedengaran. Hatinya merintih.
                Pintu bilik terkuak. Kelihatan Aishah berdiri di sebalik pintu. Dia mendekati Hakimi. di gosok belakang Hakimi lembut. “ Sabarlah, kimi. Jangan terlalu sedih. Takde gunanya Kimi duduk sedih macam ni.”
                Hakimi bangun. “ Kak, sampai hati kak Aishah cakap macam tu. Nia Marsheela ni nyawa saya kak. Takde dia, takdelah saya kak.”
                Aishah menghampiri ak
 Hakimi. “ Jangan salah faham Hakimi. Nia ni dah macam mayat hidup dah, doctor sendiri cakap peluang dia untuk hidup adalah lima puluh persen saja. Kimi sendiri dengar kana pa yang doctor cakap?” Terang Aishah panjang lebar.
                “ Doktor bukan Tuhan yang tahu bila ajal manusia kak Aishah. Jangan kita terlalu mendewakan doctor, selagi kita boleh berusaha untuk teruskan hidup.” Hakimi sedikit berang.
                “ Akak faham Kimi, tapi kalau dah sampai ajal dia. Lepaskan sajalah, mungkin Kimi akan jumpa dengan gadis yang lebih baik lepas ini? Siapa tahu, kan?” Aishah cuba memujuk.
                Hakimi mengeluh. Dia tak akan sekali-kali melepaskan Nia Marsheela pergi dari hidupnya. Dia sanggup berhabis duit untuk bawa Nia Marsheela berubat, walau di luar Negara sekalipun dia akan lakukan demi mengembalikan kehidupan Nia Marsheela.
                “ Kak, tolong tinggalkan saya dengan Nia saja. Akak keluarlah, jangan serabutkan kepala saya lagi.” Ujar Hakimi lembut. Bukan niatnya mahu menghalau, namun dia tak mahu menambahkan kecelaruan fikirannya.
                Aishah keluar dari bilik. Dia hanya mahu menasihati saudaranya. Bukan mahu merosakkan hubungan mereka berdua, mungkin Hakimi salah faham dengan kata-katanya sebentar tadi.
                Hakimi kembali duduk di sisi Nia Marsheela. Hakimi mengeluh perlahan. Dia mengambil kain di atas kepala katil. Di basahkan kain tersebut lalu menyapu perlahan pada wajah Nia Marsheela hingga ke leher.
                “ Nia rehat dulu ye, sayang. Abang nak ke bilik Farhan. Abang nak tengok- tengokkan Farhan sekejap. Nanti abang datang sini ye?” Di cium dahi Nia Marsheela.
                Hakimi keluar dari bilik Nia Marsheela. Saudara-mara Nia Marsheela sudah pulang ke kampung masing-masing setelah menguruskan jenazah keluarganya. Hakimi turut menghadiri majlis pengkebumian mereka. Saudara terdekat  Nia Marsheela yang berada di Kuala Selangor juga datang, kadang- kadang mereka menjaga Farhan. Mereka juga ada menyuarakan hasrat untuk menjaga Farhan, Hakimi tidak berani untuk membuat keputusan memandangkan dia bukanlah ahli keluarga Nia.
                Hakimi masuk ke bilik di mana tempat Farhan mendapatkan rawatan susulan. Farhan juga masih trauma dengan kemalangan tersebut. Farhan berbaring lesu di katil. Hakimi memandang meja kecil sebelah katil. Makanan tengahari tadi masih tidak di sentuh. Hakimi menghampiri Farhan, di sentuh lembut bahu Farhan. Farhan palingkan wajah, Hakimi tersenyum. Melabuhkan punggungnya di atas katil Farhan.
                “ Kenapa tak makan nasi lagi ni? Nak abang suapkan?” Hakimi lembut berbicara. Dia tahu betapa sukarnya kehilangan orang yang di sayang sekelip mata. Dia cuba memujuk Farhan. Farhan menggeleng.
                “ Acik tak lapar. Along dah okay ke?” Soal Farhan. Matanya berkaca.
                Hakimi tersenyum. “ Along dah okay, Farhan jangan bimbang, abang akan tengok-tengokkan along. Farhan makanlah sikit. Kalau Farhan tak makan, macam mana Farhan nak jaga along kalau along dah sedar nanti?”
                “Acik rindu kat ibu, ayah, angah dan adik.” Farhan memeluk Hakimi. dia menangis bagai anak kecil yang ketakutan. Hakimi sebak.
                “ Shhh....jangan nangis. Farhan kan lelaki. Farhan kena jadi kuat. Lelaki tak boleh menangis.”
                “ Abang, kenapa ibu dengan ayah pergi dulu? Acik belum puas lagi bermanja dengan mereka. Kenapa ibu dan ayah tinggalkan acik dengan along aje kat sini? Kenapa tak bawa acik dengan along sekali?” Ujar Farhan.
                Hakimi terkejut dengan kata-kata Farhan. Dia menelan liur. Terasa pahit, namun harus ditelan. “ Farhan kena redha dengan ketentuan Allah s.w.t. ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Abang akan jaga Farhan, abang tak akan sekali-kali membiarkan Farhan tinggal di rumah anak yatim atau kemana saja.”
                “ Tapi acik nak ibu dan ayah, acik rindu dekat angah dengan adik.”
                “ Nanti, bila Farhan dah sihat, dah sembuh, abang bawa Farhan melawat kubur mereka.”
                 Farhan melepaskan pelukan. “ Betul?” Ujarnya bersungguh.
Hakimi mengangguk. “ Tetapi, dengan syarat. Farhan kena makan. Meh, abang suapkan Farhan.” Farhan mengangguk laju.
Hakimi menyuapkan nasi ke mulut Farhan. Tangannya yang patah menyukarkan sedikit pergerakannya.
“sedap” soal Hakimi.
Farhan mengangguk. “ Abang, jangan panggil saya Farhan, abang panggil lah acik.” Hakimi terharu. Di usap perlahan rambut Farhan. Hakimi tersenyum. Lupa sekejap dia pada arwah keluarganya.
“ Acik....”
Farhan memandang Hakimi seraya tersenyum. “ Abang, janji jaga acik dengan along ye? Acik, sayang abang.” Ujar Farhan. Dia bangun memeluk Hakimi. Hakimi terpana. Membalas pelukan Farhan. Suasana bilik wad terasa kelam. Hakimi seperti mahu menitiskan airmata. Bagaimana perasaan Farhan sekecil itu sudah kehilangan kedua orang tua. Hanya Nia Marsheela satu-satunya ahli keluarga yang tinggal, namun Nia Marsheela masih dalam keadaan koma.
“ Acik, makan sampai habis nasi ni. Lepas tu sama-sama kita jaga along. Lepas along dah sembuh, kita sama-sama melawat kubur ibu, ayah, angan dan adik.”
Mata Farhan membulat.
“ Adik?”
Air mata Farhan jatuh ke pipi. Dia teringat yang dia sempat menarik adik ke dalam pelukannya ketika kemalangan.
“ Acik...kenapa sayang?”
“ Tak, abang tipu. Adik tak mati. Adik ada lagi, kan? Acik tarik adik dalam pelukan acik ketika kemalangan. Dan adik masih lagi bernafas. Acik dapat rasa.”
Hakimi cuba menenangkan Farhan. Farhan menepis tangan Hakimi kuat.
“ Acik, dengar dulu. Jangan macam ni.”
“ Abang tipu!” Jerit Farhan.
“ Acik, dengar dulu. Betol, acik selamatkan adik. Tetapi, semasa dalam ambulans adik menghembuskan nafas terakhir sebab adik di serang asma. Itu yang abang tahu. Bukan salah acik.”
“Tak! Abang bohong! Abang tipu!” Farhan menarik selimut menutup badan hingga ke kepala. Terdengar esakan kecil kanak-kanak tersebut. Hakimi menggeleng.
Dia perlu kuat untuk terus member semangat pada anak kecil itu. Mungkin dia terkejut dengan kejadian yang tiba-tiba yang tak di sangka-sangka.
“ Acik, abang ada dekat bilik along. Kalau acik perlukan apa-apa, jangan segan panggil abang. Sabarlah, ALLAH suka pada hambanya yang sabar dan redha di atas setiap ujian yang di beri.” Hakimi berlalu.

0 comments:

Post a Comment