Nadirah~~ My Juwita 2

Sunday 29 April 2012

“Qayyun  boleh ganti auntie tak hari ni? Auntie ada hal sikit lah.” Ujar auntie Hanis.
Qayyun bangun dari kerusi malas milik papanya.
“alah....Auntie, Ayyen baru je ingat nak rehat.” Qayyun bangun menuju ke bilik. Bersiap- siap untuk ke klinik milik Auntie Hanis.
Kurang setengah jam dia turun dengan hanya memakai kemeja biru air dengan seluar slack hitam. Kemas. Auntie Hanis dan mamanya hanya tersenyum. Dia berkira-kira mahu pergi. Di sarungkan kasut rockport berwarna dark brown. Qayyun bermain kunci keretanya di jari sambil bersiul kecil.
Qayyun baru membuka pintu kereta, tiba-tiba namanya di panggil. Dia menutup kembali sambil berlalu menuju ke arah Auntie Hanis. “ Auntie lupa nak bagitahu, hari ni ada seorang staff baru nak masuk kt klinik Auntie. Kamu tolong bagitahu dia ape yang patut dia buat. Hari ni kamu suruh dia assist kamu dulu. Dia fresh graduate in nursing. So, i expect that she know what should she do when assisting you. Oh, itu pun, kalau dia nak start kerja hari ni.”  Auntie Hanis tersenyum.
Qayyun mengangguk. Dia kembali ke keretanya. ‘ ah, lupa pulak nak tanye siapa nama staff baru tu, malas pulak nak masuk balik. Hum, jalan jelah’ gerutu Qayyun.
Auntie Hanis memegang tangan hany. Hanya tersenyum diiringi jelingan ke arah Qayyun. Mereka sebenarnya mahu ke spa. Tetapi, tiada doctor ganti di klinik Auntie Hanis. “best jugak kalau kenakan Ayyen selalu kan hany?” Ujar Auntie Hanis. Puan Hany menjungkitkan bahunya. Geli hati tengok perangai anak terunanya itu. Walaupun banyak bunyi, tetapi akhirnya dia buat jugak.
Auntie Hanis menanti puan Hany bersiap. Dia pun tahu, adiknya tu kalau bersiap memang lambat. Walaupun masing-masing dah lanjut usia, tapi masih bergaya, okay?


                        ********

“Syu, hari ni saya ganti Dr.Hanis ye” ujar Qayyun sebaik tiba di klinik milik Auntie Hanis yang terletak di bangunan Dwitasik. Tak jauh dari hospital HUKM. Belumpun sempat dia mahu masuk ke bilik Doktor, dia ternampak seorang gadis di bilik menunggu. Dia mengagak mungkin gadis itulah yang di maksudkan oleh Auntie Hanis. Baru selangkah kakinya melangkah ke bilik tersebut, gadis itu berpaling seraya berdiri. Dua mata bertembung. Kedua-duanya terkejut melihat satu sama lain.
“awak?” mata Nadirah membulat. Jari telunjuknya di sua ke arah Qayyun.
Qayyun tersenyum sendiri. ‘mungkinkah dia memang di takdirkan untukku?’ ujar Qayyun dalam hati.
“tak sangka saya yang awak akan bekerja dengan saya?” Qayyun mulakan bicara. Sila duduk. Nadirah sudah tak senang duduk. Qayyun meminta borang kerja yang perlu di isi oleh calon sebelum memulakan kerja.
Nadirah membaiki kedudukannya. Memang dirasakan panas betul kerusi ni. Sampai dah tak boleh nak tahan. Rasa macam nak berdiri je. Tapi, di tahan aje. Yelah, takkan nak tunjuk yang aku ni menggelabah beruk depan mamat nih. Hum, malang kot nasib aku kena mengadap muka dia ni. Nadirah berdialog dalam hati. Qayyun masih tekun merenung borang kerjanya. Entah gambar gadis seksi mana yang ada dalam borang aku tu sampai dia tenung macam nak terbakar kertas tu.
“yang awak ni, kenapa? Sakit perut?” ujar Qayyun lembut. Nasib baik masa ni masih tak ada pesakit yang datang. Kalau tak, tak bolehlah nak duduk berduaan lama-lama dengan awek ni. Dia tersenyum lmemikat pada Nadirah.
“ er...er....saya takde ape-ape.um, so bila saya boleh start kerja Doktor....” ayat doctor memang sengaja ditekan kerana dia masih tak tahu nama lelaki tersebut.
Qayyun tersenyum. “Qayyun” ujarnya pendek. Nadirah mengangguk. Hum, tak habis-habis dengan senyum dia tu.
“sekarang boleh tak? Senang sikit hari ni. Saya ajar awak terus.” Nadirah membulatkan matanya. ‘Hari ni? Dah la aku tak prepare ape-ape. Sukahati mak bapak dia plak. Aduh, nantikan kalau di tolak tak dapat kerja pulak.’ Gerutunya.
Akhirnya dia mengangguk. Terpaksa. Kalau tak kerana surat duit pinjaman PTPTN nya dah sampai, dan kene bayar mulai bulan depan, takde maknenye aku nak kerja kat sini. Qayyun tersenyum dalam hati.
Jom saya kenalkan dengan staff lama di sini. Nadirah hanya membuntuti Qayyun. Seorang demi seorang diperkenalkan pada Nadirah. Staff kat sini pun bukan ramai macam kat hospital. Yelah, nama pun klinik kan? Hanya ada dua orang staff. Dua-dua dah kahwin. Hari ni kerjanya, assist Dr. Qayyun ni. Mujurlah hari ni klinik tutup pukul 5 petang. Kalau tak, mampus lah aku. Makan pun tak lagi.
Dia hanya berdiri di belakang Dr. Qayyun yang sedang berbual dengan pesakit. Dia hanya mendengar dan menunggu arahan apa yang patut di buat.  Pesakit ni pulak, asyik menjeling ke arah Nadirah. Qayyun perasan, hatinya di tahan. ‘geram pulak aku tengok mamat nih duk asyik pandang kat buah hati aku nih’ gerutu Qayyun dalam hati. Nak di marahnya, pesakit pula.
Tepat pukul 1 petang. Qayyun mengajak Nadirah keluar makan. Nadirah hanya menurut. Dia bimbang juga, dulu Dr.Hanis kata aku tak boleh keluar rehat. Cuma makan kat dalam pantry yang di sediakan je. Ishk, seram pulak dengan Qayyun ni. Memandai jek dia, nanti karang gaji aku yang di tolak. Nadirah menggaru kepala yang tak gatal.
“awak bimbang Dr.Hanis marah ke?” Qayyun mulakan bicara.
Nadirah mengangguk.
“tak perlu. Saya dah inform dia awal-awal lagi.”
Nadirah membulatkan matanya lagi.
“awak ni comel bila awk buat muka macam tu,saya suka.” Selamba saja Qayyun berkata. Nadirah tunduk malu. Pipinya yang agak kemerahan bila dia terasa malu.
“tapi...Dr.Hanis kata kami tak diberi masa rehat sebab masa tak teratur.” Nadirah memulakan bicara setelah beberapa minit berdiam diri.
“takpelah. Setengah jam je. Nanti kita masuk balik. Saya lapar. Hari ni saya belanja awak makan ye?”

0 comments:

Post a Comment