Nadirah~~My Juwita 3

Monday 30 April 2012

Dah sebulan Nadirah bekerja di klinik Dr hanis. Selama sebulan itu jugalah Qayyun akan singgah ke klinik sekiranya dia ada masa dan berpaluang untuk berjumpa dengan gadis pujan hatinya.
            Nadirah juga sudah biasa dengan keadaan klinik yang kadang-kadang suram, kadang-kadang tak menang tangan dia mahu melayan pesakit. Nak bagi ubat. Memang agak penat lah. Tapi dia mesti biasakan diri. Nanti kalau rezeki dah ada, dapat kerja hospital pun aku mesti buat kerja macam ni. Takpe, tanggungjawab dia lebih berat dari nilah.
            “hai, Nad. Jom saya belanja awak makan tengahari.” Tiba-tiba Qayyun datang dari arah belakang tanpa salam. Nasib baik aku takde sakit jantung. Kalau tak, dah lama kot aku mampus. Hei, macam budak-budak.
            “ maaf Dr. Qayyun. Hari ni tak boleh. Saya ada temujanji dah.” Hakimi mengerutkan dahi. Temujanji? Hum....lelaki? pakwe dia ke? Qayyun berkata dalam hati.
            “ dengan buah hati ke?”
            “tak....dengan bapak buah hati. Kenape? Nak ikut jugak?” jawab Nadirah acuh tak acuh. Qayyun senyum sumbing. Sebijik kena atas dahi. Huh!
            “boleh je, kalau awak benarkan...” jawab Qayyun bodoh.
            Nadirah menjeling seraya ketawa. “awak ni..saya nak keluar dengan mak dan ayah saya. Nak belanja diorang makan tengahari. Kan first gaji saya? Berkat tahu kalau kita belanjakan sebahagian dari duit gaji kita pada kedua ibubapa kita?” ujar nadirah panjang lebar.
            Nadirah berlalu ke meja dispensary untuk sediakan ubat kepada pesakit. Qayyun membontot. Qayyun menongkat dagu dengan tangan sambil merenung Nadirah. Berbaju kurung warna purple dan kasut flat ringkas tapi cantik. Bertudung ala-ala yuna. Sememangnya apa yang di pakai oleh Nadirah nampak cantik dan sopan di mata hakimi. Nadirah tak selesa dengan renungan tajam Qayyun.
            “nak ikut jugak.......... Awak belanjalah saya sekali?” Qayyun merengek. Eh jantan neh....macam hape. Nadirah menggeleng kepala. Entah macam mana lah dia boleh jadi doctor, perangai macam budak sekolah tadika je aku tengok.
            Qayyun mencebik. Membuat seakan mahu menangis. ‘hak,elah mamat nih. Aku hempuk gak karang...berani dia buat muke comel cenggitu.’ Marah Nadirah. Dalam hati jek. Heheheheh
            “eh, awak ke tepi sikit boleh tak? Saya nak bagi ubat kat pesakit ni. Nanti kalau Dr. Hanis marah saya, siap awak.” Gerutu Nadirah..
            Dr. Hanis sudahpun menjeling dari bilik rawatan yang sememangnya pintunya sengaja dibiarkan terbuka. Pintu bilik rawatan yang terbuka tu adalah untuk doctor memantau kerja-kerja menyediakan ubatan pada pesakit. Mungkin takut ada di antara staff yang mencuri bekalan ubat di situ. Yelah...ubat kan mahal. Mencuri dan menjual pada orang lain untuk mendapat keuntungan. Huh!
            Nadirah berpaling ke belakang. Nasib baik Dr. Hanis tengah merawat pesakit dia. Kalau tak, haruslah aku kena bebel nanti. Baru kerja sebulan dah nak curi tulang. Memang tak patut lah. Dia habis kerja pukul 3.30 petang. Ibu dan babahnya akan datang jemputnya pulang. Dia sudah merancang mahu mengajak ibu dan babah makan kiranya dia mendapat gaji pertama. Walaupun gaji ciput, takpe. Asalkan di redhai oleh-NYA. Berapalah sangat nak di bandingkan dengan usaha ibu dan babah menjaganya dari kecik hingga besar. Memberinya pelajaran yang cukup. Memberikan sepenuh kasih-sayang tanpa belah bahagi. Tak terbayar nilainya.
            Qayyun masih menunggu jawapan dari Nadirah. Nadirah sudah ke meja Dr. Hanis untuk mengambil resit ubatan yang disenaraikan untuk diberi kepada pesakit. Dr. Hanis memegang tangan Nadirah. “Kenapa dengan Dr. Qayyun tu nad?”
            Nadirah kaget. “entah? Saya tak tahu?” nadirah gagap.
            “panggil dia jap. Cakap saya nak jumpa ye?” Ujar Dr. Hanis. Nadirah kaget. Entah apelah yang nak di Tanya oleh Dr. Hanis pada DR. Qayyun ni. Macam-macam soalan yang bermain di minda Nadirah. Dia menyampaikan pesan pada Hakimi.
            Qayyun berpaling ke meja Auntinya. Auntie Hanis merenung tepat ke wajahnya. Dia mengangkat kening pada Nadirah. “ Dia nak marah,kot? Sebab saya kacau awak?” Ujar Qayyun selamba. Nadirah meletakkan tangan kanannya di dada. Dapat dirasakan jantungnya berdegup kencang.
            Qayyun menutup pintu bilik Dr. Hanis. Nadirah resah. Apa yang di bualkan? Jangan-jangan dia nak buang aku, kot? Alahai, ape aku nak buat lepas ni? Dahlah baru sebulan aku kerja. Pengalaman kerja pun belum lagi nak berkembang. Baru nak belajar selok-belok klinik ni,ha.
            Nadirah sudah mundar-mandir. Syuhada kehairanan. Dahinya berkerut memandang Nadirah yang panas punggung tu.
            “Hoi, hoi, hoi......kau ni kenapa Nad? Ada bara api ke atas kerusi tu yang buat kau panas bontot?” Ujar Syuhada sambil tersengih.
            “ Ishk, kak Syu ni......ada pulak cakap macam tu. Nad sebenarnya tak sabar nak tunggu ibu dan babah. Lagi sejam kot, sampai lah diorang tu.” Nadirah alih topic. Sengaja dia tak mahu Syuhada menghidu kerisauan yang melanda diri.
            “ Kau nak bohong agak-agak lah Nad. Kau nak bohong kaki bohong macam akak ni, ha. Memang tak boleh la.” Syuhada gelak besar.
            Nadirah tersengih.
            “ Baik akak siapkan kerja akak. Kalau tak, Nad bagitahu Dr. Hanis akak curi tulang....haaaa........tak tahu...” Nadirah menggoyangkan jari telunjuknya ke arah Syuhada. Kononnya mengugut.
            Syuhada mencebik.
            Sepulih minit kemudian baru Qayyun keluar dari bilik Dr. Hanis dan berkira-kira mahu pulang. Panjang leher Nadirah mengintai Qayyun dari dalam kaunter dispensary. Qayyun mengenyitkan matanya. Dia berjalan sambil tangan kirinya di masukkan ke dalam poket seluar.
            Nadirah menjeling. Hisy....kenapa dia tak cakap ape yang dia bincangkan dengan Dr. Hanis.

0 comments:

Post a Comment