I.L.Y~~~19

Thursday 26 April 2012


“ Hakimi.”
               Hakimi berpaling setelah terdengar namanya di panggil seseorang. Nadia tersenyum memikat. Hakimi pula tersenyum paksa. Dia tunduk memandang lantai, Nadia menghampiri. Di sentuh lembut bahu Hakimi. Hakimi angkat muka memandang jemari Nadia yang berada di atas bahu kirinya.
               Nadia alih perlahan tangannya. “ I datang nak jenguk Nia. I baru aje dapat tahu yang Nia Marsheela kemalangan. Kesian dia. Sudah tiada sesiapa dalam hidup dia, kan?” suaranya begitu perlahan namun Hakimi dapat merasakan nadanya yang sinis.       
               “ Siapa cakap dia tiada siapa-siapa?” Hakimi merenung tajam anak mata Nadia.
               Nadia gugup. “ Errr....apa maksud you?”
               “ Dia ada aku. Dan aku tak akan biarkan dia keseorangan.”
               Hakimi berlalu meninggalkan Nadia. Nadia tercengang.
               “Hakimi.”
               “ You nak apa sebenarnya Nad? I need to see Nia now. I cant let her be alone. If you don’t have any important things to do with us, better you go back now.” Ujar Hakimi.
               Nadia merengus. ‘ jantan tak guna.’ Ujarnya perlahan. “ Okay, wait. I’m here to see Nia. She also my friend, so I’ve right to come and see her.”
               “Aku tak percaya kau anggap Nia kawan kau. Lagipun, aku nak dia rehat cukup-cukup. Aku tak nak ada sebarang gangguan.”
               “ Nanti, Hakimi. Dengar dulu apa yang Nadia mahu bagitahu kau. Dia perlu jumpa Nia.”
               Hakimi berpaling. Dahinya sedikit berkerut. Dia memandang lelaki yang berdiri di sebelah Nadia. Khairul tersenyum mesra memandang Hakimi, sebelah tangannya di paut pada bahu Nadia. Nadia senyum bohong.
               “ Hakimi, kenalkan Khairul. Bakal tunanganku.”
               Hakimi tersenyum seraya mengangguk-anggukan kepala. Dia sedikit terkejut dengan pengakuan Nadia Khaleya. Namun hatinya sedikit tenang akan mendengarkan berita tersebut.
               Nadia memandang Khairul sambil mengangguk-anggukkan kepala.
               “ Sebenarnya, Nadia datang ke mari mahu mohon maaf atas kesilapannya pada Nia. Dia selalu bercerita tentang Nia, betapa Nia sangat bertuah memiliki kau. Kau terlalu sayangkan dia kan?” Ujar Khairul.
               “ Maaf, mungkin lain kali kamu boleh datang lagi. Aku tak mahu ada gangguan pada Nia. Dia perlu banyak rehat. Mungkin lepas dia pulih aku akan call kau orang?”
               Hakimi tetap dengan keputusannya tak mahu sesiapa mengganggu Nia. “ Hakimi…..kau tak boleh macam ni. Aku dengar kau dah lama tak masuk pejabat? Aku tahu kau sayang Nia sangat-sangat, tetapi kau tak boleh abaikan kerjaya kau semata-mata kerana seorang perempuan.” Nadia Khaleya cuba berbuat baik.
               Hakimi tunduk. “ Nad, cinta aku pada Nia tak dapat di ungkap dengan kata-kata. Sukar untuk aku luahkan apa yang ada dalam hati aku, namun apa yang aku tahu, aku tak nak Nia Marsheela jauh dari aku. Andai kata, dia bukanlah jodoh ku. Namun aku kan tetap akan berada di sampingnya.
               Nadia Marsheela terpempan. Betapa hebatnya cinta Hakimi pada Nia Marsheela. Tubir matanya berair. Dia segera berlari menuju ke kereta. Khairul memandang sinis pada Hakimi.
               Dikejarnya Nadia. Mungkin bagi Hakimi, Nadia bukanlah siapa-siapa. Namun, baginya Nadia sangat istimewa, cuma perlu di ajar di didik sebaiknya. Dia faham yang Nadia sudah tiada ibu. Ibu-ibu tirinya sebelum ini tidak pernah mempedulikannya. Mungkin kerana itu juga, sifatnya dan perangainya lain dari yang lain. Sangat pendendam.
               Sepanjang perjalanan pulang, Nadia hanya berdiam diri. Bercakap tidak. Langsung tidak di endahkan Khairul yang berada di sebelahnya. Khairul hanya memandang. Tidak mampu berkata-kata. Toyota Harrier hitam meluncur laju.


0 comments:

Post a Comment