Nadirah~~ my Juwita 1

Sunday 29 April 2012

“Nadirah.....” Satu nama yang tidak asing lagi yang meniti di bibir mulus Dr. Qayyun. Dia mengeluh perlahan. Begitu sukar dia ingin mendekati gadis pujaan hatinya. Gadis biasa...yang sentiasa berbaju kurung...sopan di matanya. Nadirah cumalah pembantu klinik di mana tempat itulah yang mempertemukan mereka buat kali kedua.
Banyak yang dia perlu tahu tentang gadis ini. Tetapi, gadis itu belum pernah memberi peluang untuk dia mendekatinya. Dr. Qayyun mundar-mandir di biliknya di Hospital HUKM. Dia tidak ke klinik pada hari ini kerana mak ciknya yang bertugas, dia hanya datang untuk menggantikan Auntie Hanis pada hari rabu sahaja. Kerana Auntie Hanis bercuti pada hari tersebut. Dan dialah yang menggantikan Dr. Hanis pada hari rabu.
“Nadirah...” sekali lagi nama gadis itu yang meniti di bibirnya. ‘baru sehari saja aku tak jumpa dengan Nadirah....aku dah macam separuh gila’ ujar Qayyun dalam hati.
Dia masih  ingat, pertama kali dia berjumpa dengan gadis itu di shopping complex. Gadis itu memarahinya apabila dia dengan tidak sengaja terpijak kasut yang di pakai Nadrah sehingga kasut itu terkoyak.
“ Hoi....buta ke?” marah Nadirah. Dia tunduk menyentuh kakinya yang agak sakit. Tali heelnya tanggal. Mata dia bulat memandang heel kesayangannya. Tini melongo.
‘sah-sah minah ni mengamuk karang.’ Tini berkata dalam hati seraya memegang tangan Nadirah.
Dia kalih pandangannya pada lelaki yang melanggarnya. Qayyun diam. “ err...um...sorry cik”
“Ape sorry, sorry? Sorry naik lori lah..kau tengok nih!!! Habis rosak kasut kesayangan aku!” wajah Nadirah merona merah menahan tangis dan marahnya. Dia menunjukkan kasutnya pada Tini, sahabatnya. Tini mengangguk faham. Memang kasut kesayangan Nadirah. Nadirah ni pantang kalau orang rosakkan barang-barang hak miliknya.
Gadis di sebelah hakimi mencebik..
“Alah...heels murah aje...boleh beli lain kan? Kami boleh ganti sepuluh yang macam tu.” Ujar Engku safia pada Nadirah. Betapa sinisnya kata-kata gadis di hadapannya.
“ aku pandang kau nih....kecik...besar...kecik...besar jek...karang aku hentak kau kat sini...boleh tertanggal mulut kau yang merah macam biji saga tuh.” Marah Nadirah. Engku safia menjenggilkan matanya. Tini dah tarik tangan Nadirah..ape taknya, orang dah pandang-pandang ke arah mereka.
Qayyun tergelak bila Nadirah memarahi Engku safia. Belum pernah dia melihat Engku safia di marahi sebegitu. Engku safia dah menghentak kakinya.
“ sayang....” Engku safia merengek manja seraya menggoncang-goncang tangan hakimi. Seperti budak tadika merengek minta dibelikan aiskrim.
“ Macam nilah cik...saya ganti yang baru yek?” ujar Qayyun sambil membuat muka comel.
‘hai mamat nih...jangan lah wat muke camtu...taw lah muke ko tuh comel. Tergoda aku, taw tak’ ujar Nadirah dalam hati. “aku nak sebijik macam nih.boleh?” Nadirah berkata sedikit kasar. Dia memandang kembali pada heel nya. dia seakan mahu menjerit sekuat hati..
Tak sangka gadis comel di hadapannya akan marah sehingga merah padam mukanya. Air mata gadis itu laju mengalir keluar dari tubir matanya. Qayyun kaget.
“um...okey macam nih...kali ni saya ganti yang lain dulu..nanti dah jumpa macam ni saya akan belikan untuk awak.” Lembut kata-kata Qayyun. Gentleman gitu. Dia memberi namecard pada Nadirah. Nadirah mengangguk.
‘Huh! Nasib baik die belikan jugak kasut lain hari ni. Kalau tak, mampos aku. Nak balik rumah camane. Nak harap aku belikan, haram. Takde maknenye aku nak beli lain. Aku ni dah lah sengkek. Tak kerja plak tuh.’gumam Nadirah dalam hatinya yang kecik tu.
“ errr....cik...”
“Nadirah” sambut gadis itu.
“ kalau awak ada nampak kasut yang sama macam awak punya ni, awak belikan dulu. Nanti claim dengan saya. Kalau takde, saya akan cari sampai dapat. Kasut awak yang ni, saya akan simpan sebelah.” Ujar Qayyun. Nadirah melongo. Tini pun.
“ ei, sayang....u nak simpan ni buat ape? Ishk...tak payahlah.” Engku safia masih tak berpuas hati.
Qayyun tersenyum manis. Dia buat dek je. Malas nak melayan kerenah gadis manje di sebelahnya ni.
“senang i nak cari yang sama. Lagipun, i yang salah. I kene lah ganti. Kan?”
Qayyun dan Engku safia berlalu setelah menggantikan sepatu baru kepada Nadirah. Engku safia berjalan seiring dengan Qayyun. Di pegang erat tangan Qayyun.
“huh, ko tengok tu Tini. Macam kita nak culik boy die jek” getus Nadirah. Tini mengangguk-angguk. Dah macam burung belatuk. Bersuaranya tak.


                                    **********


“ hai Qayyun....kau dah angau ke dengan tuan empunya kasut tu? Aku tengok kau hari-hari duk telek benda alah tu. Then, ko senyum sorang-sorang” ujar Farouk. Senior doctor di situ yang agak rapat dengannya.
“ i think that i fell in love with this girl...” ujar Qayyun.
“ sure. I can see it through your eyes” ujar Dr. Farouk sambil mendepangkan tangannya. Dr. Farouk yang hanya tua lima tahun darinya sudah lama menyimpan perasaan pada Engku safia. Tetapi, apa kan nasib badan. Safia tergila-gilakan Qayyun.
“aku nak ganti kasut dia ni..tapi aku belum jumpa lagi. Dia pun, langsung takde call aku.” Qayyun menyandar di kerusinya. Dia meraup mukanya. Sudah sebulan kejadian tu. Hatinya dah mula rindu pada gadis tersebut. Kadang-kadang dia akan ke midvalley, tercari-cari bayang gadis pujaan hatinya. Tetapi, hampa.

0 comments:

Post a Comment